dimecres, 5 de desembre del 2012

Que fa el psicopedagòg/a?

El piscopedagog intervé en els processos educatius d'orientació i ensenyament-aprenentatge en contextos formals i informals.

En el cas del psicopedagog/a en el centre educatiu, intervé en processos en el context formal, basant-se en un model d'assesorament constructivista i sistèmic que pretén millorar la qualitat educativa del centre i l'atenció a tot l'alumnat.
Des d'aquesta perspectiva, el professional actua en l'escola, que és un sistema obert i complex on es troben diferents nivells d'intervenció: alumne, aula i escola.

Funcions que dur a terme el psicopedagòg:

  • Intervenció psicopedagògica:
    • Detecció i anàlisi de necessitats: priorització en la presa de decisions.
    • Diagnòstic: observació, comparació, ordenació i selecció de sgines i ades
    • Programacio: previsió i projecció concrecció de mètodes
    • Avaluació: ajust progressiu de la intervenció.
     
  • Processos d'orientació psicopedagògica:
    • Asessorament: processos d'acompanyament al creixement i maduració de persones i grups
    • Coordinació, col.laboració i dinamització de processos de canvi
    • Mediació de conflictes i desequilibris en processos d'enseyament i aprenentatge
    • Desenvolupament d'habilitats, aptituds i actituds pel creixement harmònic de persones i grups
 




Estudi Asisstit

Hola,
Ahir vaig assistir a la meva penúltima sessió d'estudi assistit. Cada cop els alumnes, em demanem més ajuda, tot i que en ocasions m'adono que pregunten, abans d'intentar raonar-ho per ells mateixos. Intento sempre donar-los pistes perque dedueixin la informació, partint dels coneixement prèvis que tenen. Els faig preguntes per tal de fomentar la reflexió i el raonament, tot fomentat un aprenentatge constructiu, i mirant que puguin evolucionar amb la meva ajuda, un cop ja no saben que fer (zona de desenvolupament pròxim, Vigotsky).
Avui els he pregutnat, si es sentien agust a la classe, i m'han dit que sí però que els agradaria escoltar música, i així ho hem fet, n'he ficat i ha sigut tot un èxit! primer a costat que es fiquessin d'acord amb el tipus de música, però després han treballat millor que mai, i jo també m'he sentit més comoda.

dilluns, 3 de desembre del 2012

Trastors alimentació en adolescents

Hola de nou!
Avui la tutora m'ha comentat el cas d'una nena amb trastorn de l'alimentació. La tutora de la classe de la noia, va notar a l'inici del nou curs, que havia baixat de pes i la veu més irritable de l'habitual, de fet era una nena molt tranquila i mai havia donat problemes i ultimament es mostra més neguitosa, i el rediniment acadèmic en algunes assignatures, ha baixat.
La tutora decideix comentar el cas a la psicopedagoga del centre.

La psicopedagoga, em comenta el cas i em decidit realitzar una tutoria amb la familia, per conèixer millor el seu punt de vista.  La familía ens mostra el neguit, manifesten que veuen a la nena canvida, més prima i més "contestona" però que pensaven que fins a cert punt era normal en l'adolescència, tot i que cada cop estàn més preocupats. 
D'altra banda, la psicopedagoga ha citat a la nena per parlar també del tema, de forma individual, però ella diu que no li passa res i es mostra una mica alterada.

Finalment  hem derivat  el cas a l'EAP de la zona, ja que considerem que degut al canvi de pes i actitud, val la pena valorar el cas més acuradamen i  des de l'institut no podem pas fer una detecció i molt menys tractar-la, tot i que ens coordinarem amb la psicopedagoga de l'EPA per seguir el cas, i mirar que afecti el més mínim a la seva evolució acadèmica.

Arrel d'aquest cas, la tutora m'informa que des de l'institut l'unic que podem fer és detecció en alguns casos i  prevenció front trastorn de l'alimentació com anorexia i búlimia, i que han trobar força casos en els últims anys, sobretot a 3er i 4rt d'ESO.

Aquest tema em resulta molt interessant i a partir d'aqui valorem que aquesta serà la meva intervenció de cara al pràcticum II! 

Que en penseu dels trastors de l'alimentació en adolescents? Crieu que cada cop n'hi ha més? que pot fer el psicoepagog del centre escolar?

Adjunto l'enllaç d'un article de premsa,  extret de la web de l'Associació contra l'Anorexia i la Bulimia, on parla de les webs que fan apologia dels trastorns alimentaris, així com l'augment d'aquests trastorns en l'adolescencia:  http://www.acab.org/pdf/article-internet.pdf