dimarts, 11 de desembre del 2012

Atenció a la diversitat

Avui és el méu penúltim dia de pràctiques.
He estat a la classe d'estudi assistii i m'he acomiadat dels alumnes, la veritat es que els acabes agafant estima i sap greu haber-te d'acomiadar. D'ells he aprés molt, he vist com a vagades, els alumnes mostren problemes amb les tasques escolars però no perquè tinguin cap nececessitat educativa especial, sinó perquè necessiten més atenció, perquè tenen problemes a casa, i necessiten comprensió.

D'altra banda és obvi, que altres alumnes,  si que necessiten recursos per tal de poder seguir el ritme acadèmic amb normalitat, i  avui  hem revisat amb la tutora, totes les mesures ordinàries de caire general per atendre a la diversitat, que dur a terme el centre. Com ja he comentat en altres ocasions, ja ho anat veien durant les pràctiques, però fem un resum per clarificar idees. 

 Mesures Ordinàries de caire general

Diversificació de les estratègies didàctiques i metodològiques dins de l’aula: per tal d'afavorint els grups heterogenis, l’autoaprenentatge, el treball autònom i el treball cooperatiu.

Adaptació del Currículum: L’AC suposa ajustaments en la intervenció educativa tant de caire metodològic com organitzatiu, així com en els objectius, continguts i activitats d’ensenyament- aprenentatge de les àrees curriculars adaptades.  Els encarregats d’aquests ajustaments i la seva avaluació seran els professors de les assignatures implicades amb suport pedagògic. Els departaments han de tenir material de reforç adaptat als diferents nivells. L’Alumnat que tenen AC en algunes assignatures seran avaluats segons els objectius mínims de cada departament. L’AC constarà amb una observació en el butlletí d’avaluació del tipus: "la nota obtinguda en aquesta matèria correspon a una adaptació curricular". 

Procediment d’elaboració: Complementar, per part de tot el professorat implicat, el document de programació de les adaptacions curriculars on cal fer una selecció de continguts i objectius segons el nivell i les necessitats de cada alumne/a. Paral·lelament, és més important descriure com assolirem aquests objectius, amb quines activitats, materials i recursos, procurant sempre que siguin funcionals, rellevants i motivadors.

Contracte Acadèmic: els alumnes amb tres o més adaptacions curriculars signaran, conjuntament amb els seus pares, un contracte acadèmic on se’ls informa del seu pla educatiu personalitzat i dels compromisos que implica.         

Avaluació compartida i/o diferenciada: cal informar l’alumne/a en tot moment del què se li demana (selecció de continguts i activitats) i com se l’avaluarà (distribució de la puntuació en diversos ítems: treball, deures, actitud...), fent referència sobretot al procés, l’esforç i el progrés de l’alumne i no tant a l’assoliment d’uns mínims iguals per a tots.

Atenció Individualitzada: dins (doblament amb dos professors) o fora de l’aula.       
•  Atenció en grups flexibles de suport.        
Repetició de curs.

Per l'experiència en el centre he vist que es duen a terme totes aquests accions, sent la menys utilitzada la de repetició de curs, ja que en principi si es duen a terme les altres tipus d'AC en el moment oportú i en funció de l'alumne, es sol evitar el repertir de curs. Jo sobretot he participat en l'atenció en grups flexibles de suport, i val a dir que en ocasions els alumnes s'ho prenien seriosament i ho valoraven com una oportunitat de millora, però en d'altres, ho veien com una oportunitat per no haber d'assitir a les classes ordinaris que els resulten "més difícils" i no mostraven gents d'interés.


M'ha anat bé fer avui aquest últim resum de les mesures d'Ac, ja que considero que és una tasca molt important del psicopeagog al centre

1 comentari:

  1. hola Eugenia!
    Jo realitzo les pràctiques en un centre privat per les tardes, i treballem personalment amb ells. això fa que la teva entrada m'agradi ja que se situa a nivell escolar, i vulguis o no, com a mestre has de respondre a les necessitats de cada alumne...a vegades resulta complicat portar-ho a la pràctica, per falta de professorat, horari, quantita de nens a les aules.... Crec que és un punt molt important a tenir en compte!

    ResponElimina